Terug naar (je) school(tijd)!

01-09-2025

De scholen zijn vandaag weer begonnen! Waar dat voor de ene een feest is, is het voor de ander een drama...  Vooral hoogsensitieve ouders en kinderen hebben daar vaak wel een dingetje mee.

Want dat hoogsensitieve brein wil het liefst van tevoren al inschatten hoe het gaat zijn, is sowieso niet heel goed in verandering, en weer terug in dat snelle leven is ook vaak heftig!

Als hoogsensitieve ouder met een hoogsensitief kind kun je daar helemaal flink last van hebben. Vaak was je eigen schooltijd ook niet heel prettig, en die spiegelneuronen helpen ook niet mee om je kind te begeleiden in het stress reguleren. Daarom hier wat tips om weer in het ritme te komen!

1. Geef jezelf (en je kind) de tijd. 

Geef jezelf en je kind de tijd om weer te wennen aan het schoolritme. Schroef de week voordat school begint alvast het ritme langzaam terug. Als school weer begint kost het vaak wel een week om 's ochtends niet wakker te worden alsof het midden in de nacht is, en 's avonds op tijd in slaap te kunnen komen. Hoe meer tijd je neemt in de ochtend, hoe rustiger je stress systeem blijft en hoe beter je kind voorbereid is op een schooldag. 

Mijn persoonlijke tip: sta op voordat je kind wakker moet worden, doe een fijne ochtendroutine, zodat je zelf goed wakker bent als je je kind uit bed moet krijgen (en ga dus ook op tijd slapen/ je rust nemen). Heeft je kind moeite met wakker worden, maak er een ritueeltje van. Ik zeg bijvoorbeeld alle delen van haar lijf goedemorgen terwijl ik ze even aai, beginnend bij haar voeten en eindigend bij haar hoofd. 

Geef ook de tijd aan je kind om lekker met een boekje of iets te zitten en rustig te eten. Rustig opstarten zorgt dat de emmer lekker leeg blijft thuis, zodat hij op school ook niet zo snel volstroomt. De rust zorgt voor veiligheid, geborgenheid en een liefdevol gevoel. Perfect om de dag mee te beginnen en met vertrouwen naar school te gaan!

2. Wie voelt wat?

Je kind kan zich heel goed zorgen maken over hoe het gaat zijn. Krijgt hij dat weekplan wel af nu hij nieuwe dingen moeten leren, hoe gaan de andere kinderen op hem reageren? Elke ruzie van voor de vakantie zit in zijn hoofd en is  uitvergroot, ook als het kind in kwestie er allang niet meer mee bezig is. 

Wat helpt is de tijd nemen om mee te gaan in de verschillende scenario's en per stuk kijken wat mogelijkheden zijn om met de situatie om te gaan. Je kind voelt zich daardoor serieus genomen, beseft dat er meerdere manieren zijn hoe een situatie kan verlopen en de scenario's krijgen niet de kans om waarheden te worden voordat ze überhaupt zijn gebeurd. 

Het bespreken geeft een gevoel van opluchting waardoor het allemaal niet zo zwaar voelt. Hierbij is het belangrijk om je bewust te zijn van het verschil tussen jouw gevoel en het gevoel van je kind. Wat je kind vertelt kan bij jou ook herinneringen boven halen uit je jeugd. Besef dat jouw kind zijn eigen ervaringen gaat meemaken en op zijn eigen manier op de dingen zal reageren. Daarom is het ook belangrijk om het kind zoveel mogelijk zelf met oplossingen te laten komen, en alleen een handje te helpen als hij er niet uitkomt. Dat versterkt het probleemoplossend vermogen en geeft je kind vertrouwen dat hij de dingen zelf kan oplossen.

3. Emoties

Al die verandering in korte tijd geeft een enorme overprikkeling, waardoor de emoties zowel bij jou als je kind, snel hoog zitten. Plan die eerste week voor jezelf niet teveel in als dat mogelijk is, of plan ten minste in de avonden rust in. Dan kun je je kind beter begeleiden, want bij jou is het veilig, dus jij mag alle emoties meemaken! 

Besef je extra dat die emoties, hoe je kind ze ook naar je uit, niet persoonlijk zijn maar een teken dat zijn emmertje helemaal vol is. Kijk met je kind wat het beste werkt om na de schooldag te ontladen. Voor de ene is dat de speeltuin, voor de ander is dat een fijn boek op de bank naast je. 

Zorg ook ervoor dat ze zeker die eerste week heel regelmatig wat eten en drinken. Zeker bij kleine kinderen werkt het heel goed om direct uit school, op het schoolplein, iets te eten en te drinken te geven voordat je met ze doorgaat naar het volgende. Al die prikkels verwerken kost veel energie, en ook een lege maag of dorst zorgen voor een activatie van het stress systeem, dat al flink actief is...

4. Energie

Het is een paradox maar veel kinderen gaan als ze moe zijn 'draaien'. Dan MOET die speelafspraak doorgaan want anders is het een groot drama. Heb je zo'n kind, neem dan de tijd op het schoolplein bij het ophalen. Soms is het al voldoende als ze nog even daar kunnen spelen. De overgang van school naar huis kan net zo heftig voelen als in de ochtend voor hen. 

Een ander kind kan juist helemaal stuk zijn en niks meer willen. Zorg dan dat je in dat geval niet teveel inpland, niet elk kind is gemaakt voor 2 sporten naast de zwemles..... Het geeft ook een gevoel van vrijheid om gewoon nog lekker buiten te kunnen spelen zonder plannen, ter plekke kijken wie er kan. Of met jou lekker naar de speeltuin of thuis spelen. 

Gaat je kind naar de opvang na school, besef dan dat de overprikkeling doorgaat van 8.30 tot 17.00-18.00... dat is veel voor een kind. Het kan dan heel ontspannend werken om hem als je thuis komt even lekker in bad of onder de douche te laten gaan, voor het eten. Dan ontspant zijn lichaam en spoelt hij letterlijk de dag van zich af. 

Het kan dan ook goed werken om tijdens de maaltijd een rondje te doen van complimenten, of ervaringen. Iedereen (jij ook!) krijgt dan even de tijd om wat te vertellen, je kind voelt zich helemaal gelijkwaardig en er is even echte aandacht voor iedereen. 

Heeft je kind moeite na zo'n dag met inslapen, dan heeft hij waarschijnlijk meer tijd nodig om de dag te verwerken. Soms werkt het dan beter om hem nog even te laten lezen of tekenen voor het slapen in bed, dan vast te houden aan hoe laat het licht uit moet zijn. Dat laatste geeft dan alleen maar meer stress en heeft niet het gewenste effect van de benodigde rust!


Zoals je ziet, zijn er best veel dingen die je kunt beïnvloeden. Succes met de eerste week!